maandag 6 april 2020
Nederland werkt massaal thuis!
Het fileprobleem is opgelost, de lucht is schoner en de stikstofuitstoot afgenomen. Iedereen die werk heeft dat zich daarvoor leent, werkt thuis. Waar de een beschikt over een volledig ingericht thuiskantoor, zit de ander aan de keukentafel of in een hobbykamer. Maar hoe zorg je nou voor een goede en fijne (en vooral groene!) thuiswerkplek? Hier vind je enkele tips die je aan je klanten kan delen.
Zorg voor een goede werkplek
Bij iedereen ziet dit er weer anders uit. Zo heeft de een al een volledig ingericht thuiskantoor en weer een ander zit aan de keukentafel of in een hobbykamer. Thuiswerken is voor iedereen anders. Vraag aan de afdeling personeelszaken tips hoe je je plek het beste optimaal kan inrichten.
Groene & gezellige werkplek
Richt je plek gezellig in! Niemand werkt immers graag in een lege kamer aan een tafel. Zet dus een grote vaas bloemen op je bureau, een paar fotolijstjes en enkele mooie planten!
Rustige plek
Concentratie en focus is belangrijk. Zoek een afgezonderde plek of maak afspraken met huisgenoten. Doe de deur dicht en zet als je dat fijn vindt muziek op.
Nieuw werkplan
Kijk wat voor jou werkt. Beperk jezelf niet door 8 uur achter elkaar te werken. Als vier uur in de ochtend en vier uur in de avond praktischer is, kies je daarvoor. Met afgebakende tijden hou je privé en werk ook beter gescheiden. Vergeet niet, net als op je werk, ook pauzes in te lassen en regelmatig iets te drinken. Maak bijvoorbeeld een lunchwandeling op plekken waar weinig mensen komen of ga een rondje hardlopen.
Persoonlijk contact
Voor iedereen is de nieuwe situatie ingrijpend en je mist het persoonlijk contact bij bijvoorbeeld het koffiezetapparaat met thuiswerken. Kies daarom liever voor skypen of telefoneren in plaats van e-mailen. Zo hou je in alle opzichten beter contact met elkaar.